תוכן עניינים
חטיבה ראשונה – וונדליזם וסיכון חיים
-התלמידים יבצעו משפטים מבוימים ראשונים; יכתבו ויבצעו בעצמם את תפקידי הנאשמים, העדים, עורכי הדין והשופטים.
-התלמידים יכירו מושגי יסוד מעולם המשפט ואת ההיגיון העומד בבסיסם.
שם השיעור | נושא | הערות |
עבירות רכוש | מה ההבדל בין גניבה, פריצה ושוד? | |
וונדליזם | מהי עבירת היזק בזדון? מה גורם לאנשים להשחית רכוש של אחרים? | |
משפט מבוים I – הסרט | איציק הרס את המצלמה היקרה של אבי. מה גרם לכך? מה צריך להיות עונשו של איציק? | |
סיכון חיים | האם כל מצב בו אדם גורם לסיכון או למוות של אחר הוא רצח? מה ההבדל בין המצבים השונים? | |
משפט מבוים II – ההרעלה | לימור טיפטפה חומר משלשל למשקה של יפית וכמעט גרמה למותה. מה צריך להיות עונשה? |
חטיבה שניה – אלכוהול והתמכרויות
-התלמידים יכירו את הסיכון לחייהם ובריאותם הכרוכים בשימוש באלכוהול ובחומרים ממכרים.
-התלמידים ישמעו ממקורות מוסמכים ובעלי נסיון על התוצאות הקשות שהרסו את חייהם של צרכני אלכוהול וסמים.
שם השיעור | נושא | |
סמים | מדוע הוחמרו החוקים והעונשים בישראל על שימוש בסמים לאורך השנים? מדוע עבירת 'הדחת קטין לסם' נחשבת חמורה כל-כך? | |
משפט מבוים III – אלכוהול בבת-מצווה | במסיבת בת-המצווה של שירי, חלק מהילדים שתו אלכוהול. בסוף המסיבה, הם דחפו את דנה לכביש וגרמו לה לפציעה חמורה. מי אשם בכך? | |
פורום 'קטינים וחומרים ממכרים' | בהשתתפות שוטרים, בלשים, עורכי דין, עו"ס, עובדים באגודת אל-סם, AA ועוד. | פעילות שכבתית |
חטיבה שלישית – חופש הביטוי והאינטרנט
-הילדים יכירו את משמעות חופש הביטוי ואת המגבלות החלות עליו.
-הילדים יבינו את הנזק שעשוי להיגרם משימוש לא אחראי ברשתות חברתיות ואת הדרך בה החוק מטפל בעבירות באינטרנט.
שם השיעור | נושא | הערות |
חופש הביטוי | מה מותר ומה אסור להגיד במדינה דמוקרטית? האם יש לצנזר שירים של אביב גפן? | |
משפט מבוים VI – העיתון | ילדים פתחו אתר ובו 'עיתון בי"ס'. האם מותר להם לכתוב בו איך להעתיק במבחן? לספר על מצבה הבריאותי של מורה? | |
הפייסבוק | האם התחזות בפייסבוק היא עבירה? ומה עם הטלת חרם? | |
משפט מבוים V – פייסבוק | צחי התחזה בפייסבוק למורן וגרם לה השפלה ונידוי. מה יהיה עונשו? |
חטיבה רביעית – משפט למתקדמים
-הילדים יכירו נושאים מתקדמים בתחום המשפטי – עבירות נגזרות ומושג השוויון.
-הילדים יישמו את טכניקת החקר והדיון של המשפט המבוים לנושא סביבתי/היסטורי.
שם השיעור | נושא | הערות |
עבירות ע"י אחר | מה דינו של מי ששולח אחר לעשות פשע, או שמשדל אותו לפשע? האם מי שסייע לעבריין אשם כמוהו, או פחות? | |
משפט מבוים IV – התקיפה במגרש הפועל | שני כעסה מאוד על עמית, אבל היא לא עשתה לא כלום בעצמה. אולי בעצם ,היא גרמה לידיד שלה לתקוף את עמית ולשבור לו יד? | |
הנאשם מת מזמן | משפט מבוים בנושא סביבתי או היסטורי, ע"פ בחירת הנהלת ביה"ס והילדים. | פעילות שכבתית מול קהל |