סילבוס לתכנית חוק ומשפט שנה א'

חטיבה ראשונה – מבוא


-התלמידים יבצעו משפטים מבוימים ראשונים; יכתבו ויבצעו בעצמם את תפקידי הנאשמים, העדים, עורכי הדין  והשופטים. 

– התלמידים יכירו מושגי יסוד מעולם המשפט ואת ההיגיון העומד בבסיסם

שם השיעורנושאהערות
משפט מבוים I  – החרם על דנימשפט מבוים ראשון, בו מורן מועמדת לדין משום שהטילה חרם על דני – תלמיד חדש בכיתה 
בבית המשפטנאשם, שופט, סנגור, קטגור, עד, שוטר ועוד כמה משתתפים… 
משפט מבוים II  – ניסויים בבע"חפרופ' כהן מועמדת לדין על שערכה ניסוי בקופי שימפנזה וגרמה להם כאב וסבל. 
משפט פלילי ומשפט אזרחיכלבו האהוב של איתי נגנב וכמעט נהרג בקרבות כלבים. איזו תביעה תוגש? מי יפצה את איתי? 
זכויות החשודהאם מותר למורה לעשות חיפוש בתיק של תלמיד? ומה מותר למשטרה לעשות לחשוד? 

חטיבה שניה – קטינים


-התלמידים יכירו את זכויותיהם וחובותיהם של קטינים בהליכים פליליים.

-התלמידים יכירו את הגורמים המטפלים בנוער, שתפקידם למנוע התדרדרות לפשע, ולסייע לשוב למוטב     

-התלמידים יסגלו תחושת מוגנות ויבינו את חשיבות הדיווח המוקדם על מקרים של סיכון.

שם השיעורנושא הערות
עדותה של דנהמהן הזכויות והחובות של קטינים בחקירה פלילית? במתן עדות? בהעמדה לדין? בענישה? 
קטינים וענישהכיצד מחליטים מה יהיו עונשו של עבריין שהורשע? מהם השיקולים להקלה ולהכבדה בעונש? 
משפט מבויים III – השוד במכולת של ויקטור.משה החייל ביצע שוד במכולת יחד עם 3 אחיו הקטינים. מה יהיה עונשם של האחים – דנה בת ה-9? איציק בן ה-13? מיקי בת ה-17? 
הכנה לפורוםמיהם האנשים האחראים לחקירה, שפיטה וטיפול בנוער עבריין? כיצד הם מבצעים את עבודתם? מה נרצה לשאול אותם? 
פורום 'קטינים, משפט וקהילה'בהשתתפות שוטרים, בלשים, עורכי דין, עו"ס, שופטים ועוד.פעילות שכבתית

חטיבה שלישית – אלימות     

-הילדים יכירו הגדרות של אלימות ועונשים על מקרים של אלימות. 

-הילדים יבינו את ההבדל בין דיווח להלשנה ואת חיוניות הדיווח להגנה על החברה. 

-הילדים ידעו מהי הגנה עצמית ומתי ההתנהגות שלנו חורגת ממנה

שם השיעורנושאהערות
משפט מבוים VI – מכות בחורשהיואב ועידו ראו נער מכה את ירון מכיתתם ולא דיווחו על כך. האם הם אשמים במשהו? 
חובת הדיווחהאם עלי לדווח על חבר שמעתיק במבחן? שמתכוון להרביץ לילד אחר? מה ההבדל בין דיווח להלשנה? 
כורח, צורך ועודהאם מי שהכריחו אותו לבצע פשע באיומים – אשם? ומי שעשה עבירה כדי למנוע אסון? 
הגנה עצמית?מתי מותר לי להגן על עצמי? האם תמיד אוכל לטעון להגנה עצמית? 
משפט מבוים V – הריב במגרש הכדורסלמשה תקף את גל וגרם לו לפציעה חמורה. משה טוען שרק הגן על אחיו הקטן.משפט מסכם עם קהל.

חטיבה רביעית – בית המשפט! 

-הילדים יבקרו בבית המשפט השלום ויצפו במשפטים פליליים אמיתיים.

-הילדים יבינו כיצד מערכת המשפט הישראלית מגינה על זכויותיהם ועל זכויות האזרח בכלל.

שם השיעורנושאהערות
עקרונות המשפטכיצד נחקק חוק? האם ניתן להעניש אמא על עבירה שבנה ביצע? האם אפשר להעניש אבא שנתן לבנו סטירה? 
הכנה לסיוראילו בתי-משפט קיימים בישראל? מה סמכותם? 
סיור בבית המשפט השלוםצפייה במשפטים אמתיים בהם נגזר דינם של נאשמים. חוויה מרתקת ומעצבת לילדים וגם למורים וההורים המלווים!סיור שכבתי
סיכום הסיורמה ראינו בבית-המשפט? במה זה דומה או שונה ממה שציפינו ולמדנו? 

/ 5.

דילוג לתוכן