תוכן עניינים
חטיבה ראשונה – מבוא
-התלמידים יבצעו משפטים מבוימים ראשונים; יכתבו ויבצעו בעצמם את תפקידי הנאשמים, העדים, עורכי הדין והשופטים.
– התלמידים יכירו מושגי יסוד מעולם המשפט ואת ההיגיון העומד בבסיסם
שם השיעור | נושא | הערות |
משפט מבוים I – החרם על דני | משפט מבוים ראשון, בו מורן מועמדת לדין משום שהטילה חרם על דני – תלמיד חדש בכיתה | |
בבית המשפט | נאשם, שופט, סנגור, קטגור, עד, שוטר ועוד כמה משתתפים… | |
משפט מבוים II – ניסויים בבע"ח | פרופ' כהן מועמדת לדין על שערכה ניסוי בקופי שימפנזה וגרמה להם כאב וסבל. | |
משפט פלילי ומשפט אזרחי | כלבו האהוב של איתי נגנב וכמעט נהרג בקרבות כלבים. איזו תביעה תוגש? מי יפצה את איתי? | |
זכויות החשוד | האם מותר למורה לעשות חיפוש בתיק של תלמיד? ומה מותר למשטרה לעשות לחשוד? |
חטיבה שניה – קטינים
-התלמידים יכירו את זכויותיהם וחובותיהם של קטינים בהליכים פליליים.
-התלמידים יכירו את הגורמים המטפלים בנוער, שתפקידם למנוע התדרדרות לפשע, ולסייע לשוב למוטב
-התלמידים יסגלו תחושת מוגנות ויבינו את חשיבות הדיווח המוקדם על מקרים של סיכון.
שם השיעור | נושא | הערות |
עדותה של דנה | מהן הזכויות והחובות של קטינים בחקירה פלילית? במתן עדות? בהעמדה לדין? בענישה? | |
קטינים וענישה | כיצד מחליטים מה יהיו עונשו של עבריין שהורשע? מהם השיקולים להקלה ולהכבדה בעונש? | |
משפט מבויים III – השוד במכולת של ויקטור. | משה החייל ביצע שוד במכולת יחד עם 3 אחיו הקטינים. מה יהיה עונשם של האחים – דנה בת ה-9? איציק בן ה-13? מיקי בת ה-17? | |
הכנה לפורום | מיהם האנשים האחראים לחקירה, שפיטה וטיפול בנוער עבריין? כיצד הם מבצעים את עבודתם? מה נרצה לשאול אותם? | |
פורום 'קטינים, משפט וקהילה' | בהשתתפות שוטרים, בלשים, עורכי דין, עו"ס, שופטים ועוד. | פעילות שכבתית |
חטיבה שלישית – אלימות
-הילדים יכירו הגדרות של אלימות ועונשים על מקרים של אלימות.
-הילדים יבינו את ההבדל בין דיווח להלשנה ואת חיוניות הדיווח להגנה על החברה.
-הילדים ידעו מהי הגנה עצמית ומתי ההתנהגות שלנו חורגת ממנה
שם השיעור | נושא | הערות |
משפט מבוים VI – מכות בחורשה | יואב ועידו ראו נער מכה את ירון מכיתתם ולא דיווחו על כך. האם הם אשמים במשהו? | |
חובת הדיווח | האם עלי לדווח על חבר שמעתיק במבחן? שמתכוון להרביץ לילד אחר? מה ההבדל בין דיווח להלשנה? | |
כורח, צורך ועוד | האם מי שהכריחו אותו לבצע פשע באיומים – אשם? ומי שעשה עבירה כדי למנוע אסון? | |
הגנה עצמית? | מתי מותר לי להגן על עצמי? האם תמיד אוכל לטעון להגנה עצמית? | |
משפט מבוים V – הריב במגרש הכדורסל | משה תקף את גל וגרם לו לפציעה חמורה. משה טוען שרק הגן על אחיו הקטן. | משפט מסכם עם קהל. |
חטיבה רביעית – בית המשפט!
-הילדים יבקרו בבית המשפט השלום ויצפו במשפטים פליליים אמיתיים.
-הילדים יבינו כיצד מערכת המשפט הישראלית מגינה על זכויותיהם ועל זכויות האזרח בכלל.
שם השיעור | נושא | הערות |
עקרונות המשפט | כיצד נחקק חוק? האם ניתן להעניש אמא על עבירה שבנה ביצע? האם אפשר להעניש אבא שנתן לבנו סטירה? | |
הכנה לסיור | אילו בתי-משפט קיימים בישראל? מה סמכותם? | |
סיור בבית המשפט השלום | צפייה במשפטים אמתיים בהם נגזר דינם של נאשמים. חוויה מרתקת ומעצבת לילדים וגם למורים וההורים המלווים! | סיור שכבתי |
סיכום הסיור | מה ראינו בבית-המשפט? במה זה דומה או שונה ממה שציפינו ולמדנו? |